Tambov
All-Russian academic journal
“Issues of Cognitive Linguistics”

SEMIOTIC RESONANCE BETWEEN A PLAY AND ITS THEATRICAL PERFORMANCE

SEMIOTIC RESONANCE BETWEEN A PLAY AND ITS THEATRICAL PERFORMANCE


Author:  E.G. Loginova

Affiliation:  Ryazan State University named for S. Yesenin

Abstract:  The paper continues the investigation of semiotic resonance in monomodal and multimodal communicative contexts. The author focuses on code metamorphoses that take place during the transition of monomodal discourse (play) to its multimodal representation (theatrical performance) exemplified by N. Sadur’s “The Odd Woman” (1982) and a theatrical performance staged by “On the chairs” theater (2013).
The aim of the research is to single out the models which account not only for visualization of a verbal component but also for amplification of meaning and emergence of new semantic projections during the play-theatrical performance transformations.
Using the diagraph (first introduced by Du Bois in his works on dialogic syntax) as a method to analyze verbal correlations the author adapts it so as to analyze verbal-nonverbal correlations. The diagraph accompanied by semiotic analysis helps to define seven models that specify multimodal scenarios of semiotic resonance and thus show the mechanisms of communicative prominence as a phenomenon to describe meaning-construction in the discourse of drama.
Further application of this method to heterogeneous discourse analysis can reveal new types of correlations between different semiotic means responsible for embodiment of ideas in the process of dramatic communicative practices.

Keywords:  intrasemiotic resonance, intersemiotic resonance, resonating nucleus, semiotic correlations,
communicative resource, multimodal modeling, dramatic discourse.

References:  Арнольд И.В. Стилистика декодирования. Л.: ЛГПИ имени А.И. Герцена, 1974.
Арпентьева М.Р. Ремейк как сюжетная реконструкция // Сюжетология и сюжетография. 2016. Вып. 2. С. 9-17.
Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика: пер. с фр. М.: Прогресс, 1989.
Бахтин М.М. Проблема текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках. Опыт философского анализа // Литературно-критические статьи. М.: Худож. лит., 1986.
С. 473-500.
Воробьева Т.Л. Поэтика пьесы Нины Садур «Чудная баба»: мистико-мифологические мотивы
и образы // Вестник Томского государственного университета. Серия: Филология. 2015. Вып. 3 (35). С. 152-163.
Зеленин Д.К. Табу слов у народов вос-точной Европы и северой Азии. Ч. II. Запреты в домашней жизни // Сборник музея антропологии и этнографии. Л., 1929. Т. IX.
Ирисханова О.К. Когнитивный резонанс
и его вербальные и невербальные проявления. Когнитивные исследования языка. 2018. Вып. XXXII. С. 334-344.
Каминская Т.Л. Римейк как явление современной культурной и медийной реальностей // Коммуникативные исследования. 2015. Вып. 1 (3). С. 98-103.
Кибрик А.А. Мультимодальная лингвис-тика // Когнитивные исследования. 2010. Вып. 4. С. 134-152.
Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Французская семиотика. От структурализма к постструктурализму. М.: Прогресс, 2000. С. 427-457.
Кубрякова E.C. В поисках сущности языка: Когнитивные исследования. М.: Знак, 2012.
Логинова Е.Г. Когнитивные механизмы семиотического резонанса в тексте пьесы // Вопросы когнитивной лингвистики. 2018. № 4. С. 78-87.
Лотман Ю.М. Об искусстве. СПб.: Искусство-СПБ, 1998.
Ожегов С.И. Словарь русского языка.
4-е изд., испр. и доп. М.: Азъ, 1997.
Бабенко Л.Г. Концептосфера русского языка: ключевые концепты и их репрезентации
в языке и речи (на материале лексики, фразеологии и паремиологии): словарь / под общ. ред.
Л.Г. Бабенко. М.: Изд. центр «Азбуковник», 2017.
Федорова Л.Л. Эмоции в грамматике // Эмоции в языке и речи / под ред. И. А. Шаронова. М.: РГГУ, 2005. С. 178-199.
Федорова О.В., Кибрик А.А. Общее, инди-видуальное и контекст в мультиканальной ком-муникации // Когнитивные исследования языка. 2018. Вып. XXXIII. С. 637-645.
Чернявская В.Е. Лингвистика текста: Поликодовость. Интертекстуальность. Интердискурсивность. М.: Либриком, 2009.
Brône G., Zima E. Towards a dialogic con-struction grammar: Ad hoc routines and resonance activation // Cognitive Linguistics. 2014. Iss. 25 (3). P. 457-495.
Cienki A. Cognitive linguistics: Spoken lan-guage and gesture as expression of conceptua-lization // Body – language – communication: An international handbook on multimodality in human interaction. 2013. Vol. 1. P. 182-201.
Du Bois John. W.. Towards a dialogic syn-tax // Cognitive Linguistics. 2014. Iss. 25 (3). P. 359-410.
Elam K. The Semiotics of Theatre and Drama. 2nd ed. London; N.Y.: Routledge, 2002.
Giora R., Raphaely M., Fein O., Livnat E. Resonating with contextually inappropriate interpretations in production: The case of irony // Cognitive Linguistics. 2014. Iss. 25 (3). P. 443-455.
Herman V. Dramatic Discourse: Dialogue as interaction in plays. London; N.Y.: Routledge,
1995.
Kecskes I. A Dialogic Approach to Prag-matics // Russian Journal of Linguistics. 2016. Iss. 20 (4).
P. 26-42.
Kok K.I. The status of gesture in cognitive-functional models of grammar. Utrecht: LOT Publications, 2017.
Kress G. Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication. Lon-don;
N.Y.: Routledge, 2010.
Norrick N.R. Function of repetition in conversation // Text. 1987. Vol. 7 (3). P. 245-264.
Oben B., Brône G. Explaining interactive alignment: A multimodal and multifactorial ac-count // Journal of Pragmatics. 2016. Vol. 104. P. 32-51.
Tannen D. Talking voices: Repetition, dia-logue, and imagery in conversational discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Weigand E. Language as dialogue // Intercul-tural Pragmatics. 2010. Vol. 7. No. 3. P. 505-515.
Zanger A. Film Remakes as Ritual and Dis-guise. From Carmen to Ripley. Amsterdam,
2006.

For citation:  Loginova, E. G. (2019). Semiotic resonance between a play and its theatrical performance. Voprosy Kognitivnoy Lingvistiki, 4, 54-65. (In Russ.).

Pages:  54-65

Back to the list



Login:
Password: